Waarom is het slim om jouw bedrijfspagina op Linkedin te activeren?

Waarom is het slim om jouw bedrijfspagina op Linkedin te activeren?

Waarom is het slim om jouw bedrijfspagina op Linkedin te activeren?

Waarom is het slim om jouw bedrijfspagina op Linkedin te activeren?

This post is also available in: Nederlands

De meeste MKB-bedrijven zijn actief op Linkedin, meestal met een persoonlijk profiel. Het bedrijfsprofiel is vaak wel aangemaakt, maar hier wordt niet altijd iets mee gedaan. Zonde! Want een bedrijfsprofiel is een aanvulling op de marketing van jouw MKB-bedrijf.

Het grote verschil tussen een bedrijfsprofiel en een persoonlijk profiel, is dat mensen jouw bedrijfspagina gaan volgen omdat zij geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Iemand die met jou gelinked is via jouw persoonlijke profiel, is vaak geïnteresseerd in jou of in jouw netwerk. Bij een connectie met persoonlijke profielen ziet jouw netwerk ook persoonlijke interesses, likes en reacties op andere berichten. Bij een bedrijfsprofiel ziet hij alléén communicatie van jouw bedrijf.

Hierbij de drie belangrijkste redenen waarom het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Linkedin slim is voor jouw MKB-bedrijf.

Waarom is het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Linkedin slim?

1. Het is een aanvulling op de marketing van jouw bedrijf
Met de Linkedin bedrijfspagina profileer jij jouw MKB-bedrijf door regelmatig berichten te plaatsen. Je laat zien wat je doet en deelt kennis over jouw vakgebied.

Het is gebleken dat wanneer je iedere week minimaal 1 bericht plaatst, dit volgers oplevert. Plaats een mooie diversiteit aan berichten, bijvoorbeeld: een portfolio update, een nieuwe medewerker aan het woord, een mooie referentie, of nieuws en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Je hoeft niet alles zelf te schrijven. Nieuws is vaak online te vinden en kun je eenvoudig delen of herschrijven.

Wat je vaak ziet is dat, jijzelf als eigenaar of medewerker van het bedrijf een bericht van de bedrijfspagina deelt op jouw persoonlijk profiel. Enerzijds is dat slim, omdat je hiermee een groter netwerk bereikt via alle volgers van de persoonlijke profielen. Let echter wel op, dat het niet storend wordt. Wanneer iedere medewerker álle berichten deelt, kunnen mensen die aan meerdere collega’s binnen jouw bedrijf zijn verbonden, een bericht ooit 5x voorbij zien komen. Dat wekt irritatie op. Onze tip hierin is: deel alleen dát wat jezelf ook echt graag deelt met jouw netwerk.

2. Doelgroepgericht berichten delen
Wanneer je op jouw bedrijfsprofiel meer volgers hebt opgebouwd, kun je beginnen met het doelgroepgericht verspreiden van berichten. Dat betekent dat je een bericht van je bedrijfsprofiel alleen maar toont aan een specifieke groep volgers voor wie dit bericht écht relevant is. Bijvoorbeeld: jij wilt alleen engineers bereiken of je wilt alleen aannemers bereiken. Dit heet een ‘target audience’. Een ‘target audience’ selecteer je bij het aanmaken van een nieuw bericht, rechts onder het bericht bij het pijltje naar beneden, bij ‘all followers’.

Per bericht kun jij jouw volgers selecteren op: land of woonplaats, taal, functie, functietitel, de grootte van een bedrijf, opleiding, diploma, studie en het werkgebied. Vervolgens plaats jij een bericht dat alleen voor deze specifieke doelgroep bedoeld is. Doordat je met jouw berichten een specifieke doelgroep aanspreekt, zullen jouw berichten meer gewaardeerd worden.

3. Je kunt statistieken bijhouden
Met de statistieken van de bedrijfspagina zie je per gedeeld (nieuws)bericht, hoeveel volgers je bereikt. Je kunt zien op hoeveel volgers jouw bericht invloed heeft gehad. Met invloed wordt bedoeld: hoeveel volgers jouw bericht hebben geliked, het aantal volgers dat op jouw bericht hebben geklikt of het bericht hebben gedeeld met anderen.

Via ‘analytics’ in je bedrijfsprofiel vind je een overzicht van de statistieken. Hoe vaak per dag een bericht is gezien en hoeveel volgers je hebt bereikt is af te lezen in de grafiek ‘reach’ en het aantal keren dat een bericht invloed heeft gehad op jouw volgers is af te lezen bij de statistiek ‘engagement’. Wij adviseren om wekelijks een statistiek in excel bij te houden van social media. Dan zie jij of jouw volgers-groep groeit, welke berichten het meest aanspreken, et cetera.

Kortom een bedrijfsprofiel op Linkedin is een slim idee voor jouw MKB-bedrijf. Vooral wanneer jij regelmatig een bericht plaatst (denk aan 1 tot 3 berichten per week), groeit het aantal volgers.

Let op! Volgers werven voor je Linkedin bedrijfspagina is een organisch proces. Je kunt ook berichten promoten, maar dat adviseren wij jou in aanvang (nog) niet te doen. Gewoon consequent doorgaan met periodiek berichten plaatsten, die écht iets vertellen over jouw vak of product en de volgers zullen komen.Ter inspiratie vind je hieronder 3 voorbeelden van MKB-bedrijven, die op een juiste manier gebruik maken van hun Linkedin bedrijfsprofiel.

  1. Altavilla B.V
  2. Onora
  3. STAS picture hanging systems

Drie tips voor jouw Linkedin bedrijfspagina

1. Zorg voor een professionele uitstraling van jouw Linkedin bedrijfsprofiel en voeg een aansprekende profielafbeelding (avatar) en banner toe in de huisstijl van jouw bedrijf. Maak jouw avatar herkenbaar met bijvoorbeeld een icoon uit je logo. Wissel regelmatig van banner, zodat er iets actueels in de banner staat.

2. Enthousiasme groeit. Vaak wordt de inzet van social media als een ‘zware’ last gezien. Begin er gewoon mee, je zult zien dat medewerkers en collega’s enthousiast worden. Middels social media biedt je hen een eenvoudige manier om hun eigen projecten, vakkennis en bedrijfsupdates te delen waar ze trots op zijn. Vaak zie je dan dat collega’s vanuit zichzelf gaan bijdragen.

3. Een groot persoonlijke netwerk op Linkedin heeft een positieve bijdrage op het werven van volgers voor jouw bedrijfspagina. Maak voor jezelf de gewoonte om na ieder bezoek of gesprek mensen uit te nodigen op Linkedin. Jouw persoonlijk netwerk groeit daarmee en het draagt bij aan relevante volgers voor jouw bedrijf! Want iedereen waarmee jij verbonden bent heeft ook weer een netwerk. En dát maakt Linkedin zo interessant voor acquisitie en marketing.Wil jij jouw Linkedin bedrijfsprofiel goed ingericht hebben? Voor € 210,- zetten wij jouw profiel helemaal op!

Button_Vraagaan_Groen