Het nut van een jaarplanning voor MKB marketing

Het nut van een jaarplanning voor MKB marketing

Het nut van een jaarplanning voor MKB marketing

Het nut van een jaarplanning voor MKB marketing

This post is also available in: Nederlands

Ik weet het… het is niet sexy om over een planning te praten. Laat staan over een jáárplanning. Toch kan ik MKB bedrijven adviseren daar één keer in te investeren. Het geeft je organisatie zoveel rust. Je weet namelijk precies wat je komend jaar gaat doen, wat je daarvoor moet doen en wanneer.

Van de hak op de tak

Bij veel MKB bedrijven is de marketing niet echt gestructureerd of georganiseerd. Bijvoorbeeld: Bij aanbiedingen voor deelname aan een beurs of voor een advertentie in één of ander vakblad, wordt er toch vaak een keer toegezegd: ‘Nou doe maar dan. Want we moeten ook eens wat van ons laten zien’. En dan moet je helt-op-stelt je reclamebureau bellen om nog even die advertentie op te maken of om een rollup banner voor de beurs te leveren. Doordat er veel haast bij is geboden laten we de strategie maar even achterwegen, en pakken we een opmaak die we al eerder eens hebben gebruikt.

Herken je dit? Jij als ondernemer weet eigenlijk ook wel dat dit niet de ideale manier van je bedrijf profileren is. Toch kun je daar wel structuur in aanbrengen. Zonder dat het je de kop kost.

Maar hoe dan wel?

Door 1x per jaar een meeting te houden, met die mensen die gerelateerd zijn aan de marketing en sales activiteiten binnen jouw bedrijf. Creëer betrokkenheid intern door de volgende onderwerpen te inventariseren:

  • Welke middelen hebben we dit jaar ingezet en hebben gewerkt?
    (denk hierbij aan nieuwsbrieven, folders, social media, adverteren, enz)
  • Bij welke events of beurzen moeten we écht aanwezig zijn?
    (mensen die in de branche zitten weten meestal heel goed welke events interessant zijn, vraag het dus je salesafdeling)
  • Wat voor activiteiten kun je het komende jaar organiseren om de doelgroep aan te spreken?
    (door er samen over te sparren komen vaak de beste ideeën voor een marketing actie, workshops of campagnes naar boven)
  • Wie zijn er bereid om een steentje bij te dragen aan de marketing?

(vaak vinden collega’s het heel leuk om periodiek een blog of artikel te schrijven, of vindt iemand het écht leuk om die ene workshop te organiseren en te geven)

Nu heb je wellicht een hele zwik aan ideeën, waarschijnlijk te veel om allemaal uit te voeren. Maak een selectie van zaken die prioriteit zijn en die je écht wilt inzetten. Zoek bij deze uitingen direct de betrokken (en verantwoordelijke) collega’s. Het beste is om dit al tijdens de meeting te doen, iedereen is dan gemotiveerd om er aan mee te werken.

Maak de planning

Je hebt een succesvolle meeting gehad. Samen met collega’s heb je vastgesteld welke marketing activiteiten je komend jaar gaat inzetten. Benut dan nog even 1 uurtje extra van je tijd door de taken en activiteiten direct in de agenda te plannen.

Mijn advies hierin is: maak het niet te zwaar. Je kunt beter 3 acties goed en met volle aandacht uitvoeren dan 6 acties er met de pet naar gooien. Maak dus een luchtige planning, waarbij iedereen het idee heeft dat het ‘appeltje-eitje’ is.

En nu nog doen!

De planning staat in de agenda. Zorg er voor dat iemand eigenaar is over deze agenda, en iedereen dus controleert of ze hun beloftes ook nakomen. Hier schuilt de sleutel tot succes. Houd je vast aan je planning en voer de vastgestelde activiteiten tijdig en volgens afspraak uit. Vaak is dit een beetje een uitdaging. Wat je kunt doen is om een externe partner (bijvoorbeeld je reclamebureau) deze planning toe te sturen, of daar online in te delen. Zij kunnen dan tijdig aan de bel trekken. Heb jij, als hoofd marketing, ook weer een stok achter de deur 🙂

Voor als je een stapje verder wilt gaan

Lukt het je niet om zo’n marketing-teammeeting georganiseerd te krijgen? Of lukt het je niet om het ná de meeting in een strakke en overzichtelijke planning te gieten? Dan kun je daar altijd een externe partner (zoals Creatie Maakt Alles 😉 voor inhuren. Afhankelijk van hoe enthousiast je jouw marketing wilt inzetten, is een basis planning met alle activiteiten en betrokkenen in 1 dag op te zetten. Schroom niet om ons te benaderen dus. Het geeft je rust voor de rest van het jaar!