Waarom is een contentplanner handig voor mijn MKB-bedrijf?

Waarom is een contentplanner handig voor mijn MKB-bedrijf?

Waarom is een contentplanner handig voor mijn MKB-bedrijf?

Waarom is een contentplanner handig voor mijn MKB-bedrijf?

This post is also available in: Nederlands

Social media is een relatief eenvoudig middel om jouw bedrijf te promoten. Wanneer je ongeveer 8 updates per maand plaatst, ben je zichtbaar en actief voor je doelgroep. Voor het posten van minimaal 8 updates per maand, is het handig om een contentplanner te gebruiken. Een contentplanner helpt je bij een goede diversiteit en continuïteit in berichtgeving. Lees in dit artikel meer over waarom een contentplanner handig is voor jouw bedrijf en wat je ermee kunt doen!

Wat is een contentplanner?

Een contentplanner is een kalender met een duidelijk overzicht van de onderwerpen of rubrieken waarover je updates gaat plaatsen. Ook wordt de frequentie van de updates per maand weergegeven en je ziet wanneer er een update geplaatst wordt. Dit overzicht maakt het eenvoudiger om nieuwe post updates te bedenken en geeft structuur aan je berichtgevingen.

Waarom is een contentplanner handig en wat kun je ermee?

  1. Een contentplanner zorgt voor een duidelijk overzicht van wie welk bericht gaat posten.
    Per onderwerp of rubriek staat vermeld wanneer je iets gaat posten en wie daarvoor verantwoordelijk is. Op maandag staat bijvoorbeeld een nieuwsupdate gepland, op woensdag deel jij een interessant artikel en op vrijdag komt er een portfolio item aan bod. Per week heb je een overzicht welke updates er geplaatst gaan worden.
  1. Alles is vooruit gepland
    In een contentplanner zie je in een oogopslag wanneer wat gepland is. Met een contentplanner werk je vooruit; je weet nu al welke onderwerpen er volgende maand aan de beurt zijn en hoeveel berichten per maand er gepland zijn.
    Wanneer jij de contentplanner aanhoudt loop je niet meer achter de feiten aan en wordt het overzicht bewaard van jouw social media. Volgende maand gaat jouw bedrijf bijvoorbeeld een nieuw project lanceren, neem dit mee in je contentplanner, zodat je er ook via social media aandacht aan kan besteden. Of een medewerker is op 3 juni 20 jaar in dienst, ook dit is leuk om te vermelden en eenvoudig mee te nemen in je contentplanner.
  1. Het bespaart tijd
    Je hoeft niet meer na te denken over wat je gaat posten, je kijkt op de contentplanner en je ziet direct welk soort update eraan de beurt is. De contentplanner geeft richting aan het thema/onderwerp waarover je post. Je hoeft nu alleen nog maar te bedenken wát je binnen dat thema wilt posten. Het bespaart je dus tijd.
    Zo zie je in de contentplanner bijvoorbeeld dat er over 2 weken een interview met een medewerker gedeeld wordt, dat interview ga je nu alvast doen en uitwerken zodat je er volgende week geen spoedklus van hoeft te maken. Doordat je vooruit werkt met behulp van de contentplanner, bespaar je tijd.
  1. Zorgt voor afwisseling in jouw nieuwsberichten
    Doordat je afwisselt met verschillende rubrieken of onderwerpen worden de updates van jouw bedrijf variërend. Je kiest er bijvoorbeeld voor om 1 keer in de 2 weken een ‘tip’ te delen, iedere maand licht je een product of dienst uit en 1 keer in de 2 maanden deel je een mooie referentie van een tevreden klant. Op deze manier zorg je voor variatie in jouw social media berichten en worden jouw berichten niet eentonig of saai.
  1. Je kunt eenvoudig taken verdelen
    In een contentplanner wordt opgenomen wie welke update plaatst, zo kun je gemakkelijk een takenverdeling maken tussen medewerkers. Bijvoorbeeld medewerker X doet 4 updates en medewerker Y doet ook 4 updates per maand, zo heb je 8 updates per maand gepland en iedere medewerker weet over welk onderwerp hij of zij content moet gaan verzamelen. Ook wanneer er een medewerker op vakantie gaat, kunnen taken worden overgedragen, zodat er altijd iets gepland staat om te delen met jouw social media volgers.

Hoe gebruik je een contentplanner?

Voordat je aan de slag gaat met een contentplanner voor jouw bedrijf moet je bedenken welke onderwerpen/rubrieken of thema’s interessant zijn voor jouw klanten om meer informatie over te verkrijgen. Wat is leuk om te delen? En wat is misschien juist te technisch of te ingewikkeld? Maak een lijst met bruikbare onderwerpen en vul deze in, in de linkerkolom van de contentplanner (gebruik hiervoor Excel).

Je zorgt dat je de 52 weken van het jaar in kolommen aanmaakt, rechts van de rubrieken kolom. Zo kun je eenvoudig aangeven in welke week welke update aanbod komt.

Vervolgens bepaal je de frequentie van de onderwerpen en berichten en ga je kruisjes zetten bij de weken waarin je die update gaat delen. In plaats van kruisjes kun je ook de naam van de medewerker erin zetten of los een verdeling erbij voegen van welke werknemer, welke update gaat plaatsen.

Nu heb je een contentplanner en kun je aan de slag met het regelmatig plaatsen van updates op jouw social media bedrijfsprofiel. Plaats deze planner bijvoorbeeld in Google Drive, dan is hij voor iedereen, met wie je het bestand deelt inzichtelijk en werk je niet met versie-bestanden, die je steeds naar je collega moet mailen. Heb je toch liever een voorbeeld van zo’n contentplanner? Vraag hier een voorbeeld aan van een (lege) contentplanner! 

Tip: Vraag regelmatig aan je partners/werknemers voor input van je social media. Je betrekt jouw collega’s in een stukje bedrijfspubliciteit. Zij zullen zien wat het effect op social media is en zullen vaak meer dan bereid zijn om de berichten (vol trots) te delen met hun eigen netwerk. Hiermee realiseer je een enthousiasme bij jouw collega’s en zullen ze op eigen initiatief gaan bijdragen aan en meedenken over jouw social media. En dat maakt het voor jou alleen maar leuker én gemakkelijker.

Zelf te weinig tijd voor het opzetten van een contentplanner voor jouw bedrijf? Creatie Maakt Alles zet een contentplanner op voor 250 euro. Additioneel verzorgen wij ook jouw social media updates. Neem contact op voor meer informatie!