Facebook adverteren, wat zijn de voordelen voor jouw MKB-bedrijf?

Facebook adverteren, wat zijn de voordelen voor jouw MKB-bedrijf?

Facebook adverteren, wat zijn de voordelen voor jouw MKB-bedrijf?

Facebook adverteren, wat zijn de voordelen voor jouw MKB-bedrijf?

This post is also available in: Nederlands

Je bent actief op social media en je wilt jouw naamsbekendheid vergroten of het bereik van je bedrijf uitbreiden? Dan is het adverteren via Facebook een goed idee. Met Facebook advertenties kun je op een vrij eenvoudige manier, met een laag budget adverteren, om jouw bericht extra onder de aandacht te brengen.

Wat zijn Facebook advertenties?

Facebook advertenties zijn betaalde berichten op Facebook, die weergegeven worden op de tijdlijn (dit is de middenkolom waar je alle updates van jouw netwerk ziet) en rechts van de tijdlijn van een geselecteerde groep Facebookgebruikers.

Bij het adverteren via Facebook bepaal je zelf de instellingen van jouw advertentie. Je bepaalt het doel (wil je verkoop, bereik of bijvoorbeeld meer likes realiseren). Je kunt heel gericht aangeven wie jouw doelgroep is, die je met de advertentie wilt bereiken. Jij beslist welk budget je uitgeeft aan de advertentie en ook de inhoud van het bericht waarmee je gaat adverteren vul jezelf in.

Hoe werkt adverteren op Facebook?

Doordat Facebook informatie verkrijgt uit de persoonlijke profielen van Facebookgebruikers is het mogelijk om zeer gericht advertenties te plaatsen. Advertenties worden op de tijdlijn van gebruikers en rechts in het scherm getoond. Het zorgt voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Stap-voor-stap een Facebook advertentie maken

  1. Bij de optie ‘advertenties maken’ bovenaan in het menu van Facebook, naast het vraagteken, kun je starten met het maken van een advertentie. Wanneer je hierop klikt, krijgt je de advertentiebeheer omgeving. Hier ga je aan de slag met jouw advertentie.
  2. Bij campagne bepaal je eerst jouw doelstelling, je kiest bijvoorbeeld voor merkbekendheid wanneer jij met jouw product of dienst meer merkbekendheid wilt verkrijgen of voor lokale bekendheid. Met lokale bekendheid verkrijgen, ga je bijvoorbeeld alleen adverteren bij Facebookgebruikers uit Den Bosch, wanneer jij uit Den Bosch komt. Je kunt zelf bepalen binnen welke straal jij jouw advertentie wilt tonen, bijvoorbeeld in een straal van 5 tot 20 km.Daarnaast zijn er nog andere marketingdoelstellingen waaruit je kunt kiezen zoals jouw bereik vergroten van je Facebookberichten of je wilt de betrokkenheid vergroten van je Facebookvolgers. Met een advertentie kun je ervoor zorgen dat meer mensen je bericht of pagina zien en erop gaan reageren. Denk hierbij aan: meer reacties, deelacties of vind-ik-leuks.
  3. Vervolgens selecteer je bij ‘Advertentieset’ de specificaties van jouw doelgroep (leeftijd, geslacht, talen, locatie, et cetera). Je kunt hierbij de specificaties van je huidige doelgroep ingeven of de specificaties van de doelgroep, die jij graag wilt bereiken. Hierna kies jij voor automatische plaatsing van je bericht om het bericht automatisch te laten weergeven door Facebook aan je geselecteerde doelgroep.
  4. Daarna stel je het budget en de planning in. Bij budget en planning kun je instellen hoeveel geld je wilt uitgeven aan de advertentie per dag of je kunt een doorlooptijd aangeven waarbij je een bedrag vaststelt voor bijvoorbeeld 1 maand. Bij het schema, plan je in hoe lang je de advertentie wilt laten lopen. Je kunt al een bericht promoten voor zo’n € 2,50 per dag. Je hebt twee mogelijkheden om te adverteren en dat is door een bericht aan te maken en vervolgens in te zetten als een advertentie oftewel een ‘gesponsord’ bericht of je kunt een advertentie maken met titel, aansprekende afbeelding en een korte omschrijving.
  5. De laatste stap is het maken van de advertentie. Bij ‘advertentie’ kies je de indeling van het bericht, je bepaalt eventueel welke afbeelding erbij wordt weergegeven en je schrijft de tekst. Vergeet hierbij niet te linken naar jouw website! Daarna plaats jij de advertentie.

Een advertentie wordt altijd gecheckt door Facebook en na goedkeuring mag deze worden geplaatst. Met behulp van ‘advertentiebeheer’ kun je jouw advertentie op de voet volgen.

Tip: Ga niet direct adverteren nadat je een Facebook-bedrijfsprofiel hebt aangemaakt. Post eerst regelmatig updates (bijvoorbeeld 2 keer per week, 1 update) om ervoor te zorgen dat jouw Facebook-bedrijfsprofiel meer body heeft. Werf de eerste likes, zodat jouw pagina ook volgers heeft, dan komt je pagina professioneler en betrouwbaarder over. Daarna kun je er nog altijd voor kiezen om geld te investeren in het adverteren.

Voordelen adverteren via Facebook

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van het adverteren via Facebook? Wij zetten 4 voordelen op een rij:

  1. Eenvoudig je doelstellingen van de advertentie bepalen. Er zijn verschillende doelstellingen te selecteren bij het adverteren via Facebook, zoals merkbekendheid, lokale bekendheid, maar ook bereik, betrokkenheid en het genereren van leads (verkopen). Ook zijn deze doelstellingen gemakkelijk weer aan te passen als je ze wilt veranderen.
  2. Met het adverteren met Facebook heb je een groot bereik. Jouw advertentie wordt namelijk getoond aan iedere Facebookgebruiker. In totaal zijn er 1,79 miljard Facebookgebruikers en in Nederland zijn dat er 9,6 miljoen. Met Facebook bereik je dus een hele grote groep mensen. Tevens kun je heel specifiek jouw doelgroep selecteren en benaderen. Zo kun je selecteren op leeftijd, locatie, taal, gedrag, interesses en levensgebeurtenissen.

Voorbeeld: Jij hebt als doelgroep ‘sportscholen’ omdat jij voedingssupplementen verkoopt. Op Facebook hebben 230.191.460 mensen aangegeven een interesse te hebben voor sportscholen. Een perfect te benaderen doelgroep voor jouw voedingssupplementen dus.

De meeste mensen gebruiken Facebook vooral privé, maar wanneer je echt geïnteresseerd bent in je vakgebied zal je toch berichten bekijken, die te maken hebben met je beroep. Een engineer zal bijvoorbeeld interesse hebben in berichten die te maken hebben met technische ontwikkelingen in zijn branche.

  1. Het is relatief goedkoop. Adverteren via Facebook hoeft niet duur te zijn, je kan zelf je budget bepalen per advertentie, dat kan al vanaf een paar euro per dag. Ook bepaal jezelf de looptijd en de eindtijd van jouw advertentie, zodat je niet meer geld uit kan geven dan jij wilt besteden. Het budget kun je altijd nog aanpassen.
  2. Facebook biedt de mogelijkheid om jouw advertentie en het bereik van jouw advertentie te analyseren door inzicht te geven in de statistieken. Dit zorgt weer voor meer inzicht in jouw doelgroep. Deze resultaten kun jezelf in een Exceloverzicht verwerken, zodat je ze in de toekomst kunt vergelijken met andere advertentieresultaten of kenmerken/resultaten van jouw doelgroep.

20160117-Werven-kids-Miniserie_Ad

Voorbeeld: Voor Frutesse maakte Creatie Maakt Alles een oproep gericht op bereik, om acteurs te werven voor een mini-dramaserie. Deze advertentie had een bereik van 2995 mensen, die de advertentie minstens 1 keer gezien hebben en met als resultaat 45 aanmeldingen voor de mini-dramaserie.

 

 

 

 

Tip: Gebruik een aansprekende afbeelding en een duidelijke Call To Action in jouw Facebook advertentie. Zodat je diverse Facebook-gebruikers aanspreekt met jouw advertentie en dat zij direct zien waar zij kunnen klikken om over te gaan tot actie. Een voorbeeld van een Facebook advertentie: Saffraan Facebook advertentie 

Wil jij ook een Facebook advertentie opzetten voor jouw MKB-bedrijf, maar geef je het liever uit handen? Creatie Maakt Alles denkt strategisch met je mee over een effectieve advertentie, creëert de opmaak en doet de plaatsing van jouw Facebook advertentie voor 150 à 250 euro excl. advertentiekosten. Neem contact met ons op!